ضرورت توجه به تکنولوژی های نوین در آموزش و پرورش
ضرورت توجه به تکنولوژی های نوین در آموزش و پرورش

امروز روز آن است که به شاگردن نحوه یادگیری را بیاموزیم نه آنچه دوست داریم یاد بگیرند یاد دهیم. نظام آموزشی باید در نظام تربیت معلم به شدت تجدید نظر کند. و معلمانی را تربیت کند که به روز باشند و هرنوع تغییر احتمالی را با پرورش معلمانی متناسب با آن وضعیت آغاز کند.

اهداف آموزش و پرورش نوین
از عیوبی که در نظام آموزشی ما وجود دارد به روز نبودن معلمان و کارکنان سیستم آموزشی در بیشتر سطوح از فن آورهای نوین است این در حالی است که یادگیری تغییر، کسب دانش، پرورش هوش، استعداد، شناخت خود و آگاهی از موهبت ها و استعدادهای خویش، به کار انداختن قوای ذهنی خلاق و پر تخیل، غلبه بر انگیزه های نامطلوب و ویرانگر، ایفای نقش مسؤولانه و... از جمله هدف های آموزش و پرورش نوین است.

پویایی ، موفقیت ، رقابت 
یکی از مهمترین اهداف هرجامعه، پویایی است و این یعنی عدم اقناع در یافته ها و اکتسابات. البته پویایی در کسب فضیلت ها نه در مصرف گرایی و تجملات زندگی، شاید القاء حرکت همزمان با جامعه جهانی به نسل نو اندیش و نوآموز جامعه ما و حتی ترویج آن در رده های تصمیم گیری و سیاست گذاری غلط و نادرست است. 
انسان آن وقت به موفقیت خواهد رسید که همیشه برای خود رقیب داشته باشد و بنظر نظام آموزشی ما باید برای حرکت در جلوی قافله علمی جهانی برنامه ریزی کند. اما اینکه واقعا این هدف دست یافتنی است یا خیر حداقل بر روی کاغذ و در فکر و اندیشه بله قابل ابتیاع است. اما چالش ها و دست اندازها و موانع زیادی وجود دارند که حداقل ما رنج آن را در بعد علوم هسته ای صرفنظر از جنبه سیاسی و نظامی آن لمس کرده ایم. 
آنچه در نظام آموزش و پرورش مهم و حیاتی است تربیت شاگردانی است که یافتن علم و نحوه جستجوی درست آن را فرا گرفته باشند. چراکه بدون علم استراتژی های یادگیری و دریافت مطالب و بکاربستن آنها نمی توان انتظار داشت قافله سار علم باشیم و حتی نمی توانیم همراه قافله باشیم چون اصولا توان درک قافله و اهداف آنها را نداریم. 

تغییراتی نوین در عرصه آموزش
امروز جامعه جهانی بسمت وحدت در یک نظام آموزشی پیش می رود و حتی اگر قومیت های مختلف و مذاهب مختلف هنوز به فکر استقلال و خودمختاری و خودکفایی باشند و این را در حکمت صالحه قرآنی می توان یافت و شاید از همین رو است که برخی معتقدند مرزهای جغرافیایی مهمترین تهدید کننده حیات بشر و سیاره زمین هستند.
بر خلاف گذشته آموزش و پرورش امروز و آینده به معنای فرایند دائمی یادگیری توسط هر انسان و هر جامعه است. یکی از اهداف تازه آموزش و پرورش یادگیری تغییر، کسب دانش، پرورش هوش، استعداد، شناخت خود و آگاهی از موهبت ها و استعدادهای خویش، به کار انداختن قوای ذهنی خلاق و پر تخیل، غلبه بر انگیزه های نامطلوب و ویرانگر، ایفای نقش مسؤولانه و... از جمله هدف های آموزش و پرورش نوین است. (کینگ و اشنایدر، 1990.)

از سویی بعلت برخی ناتوانایی های تکنولوژیک و حرکت در پشت سر دیگران و استفاده از فن آوری دست سوم نیز موجب حفظ این فاصله و عقب ماندگی است. و آنجا که جامعه ای بخواهد به پیشرفته ترین فن آورهای روز دست یابد اولا علم استفاده از آن را ندارد و انتقال تکنولوژی هم علیرغم مصوبات مختلف بین المللی نیز بسیار سخت صورت می گیرد. ثانیا به فرض اگر دنیای اینترنت و فن آوری های ارتباطی این حصار را درهم شکست و در هم شکسته است متاسفه بسترهای مناسبی برای کاربرد این نوع ابزارهای نوین نداریم. این مشکل ممکن است در کشور ما وجود داشته باشد ولی قطعا در همه جوامع توسعه یافته وجود دارد.
از عیوبی که در نظام آموزشی ما وجود دارد به روز نبودن معلمان و کارکنان سیستم آموزشی در بیشتر سطوح از فن آورهای نوین است. شما فرض کنید که در دامنه یک سد بزرگ با میلیون ها مترمکعب آب قرار دارید. و به عللی از این حجم آب بی خبر بوده و یا در بی خبری نگه داشته شده و یا بهر علتی به آن توجهی ندارید . وقتی در اثر یک حادثه دریچه های سد باز شود و یا شکسته شود آن وقت است هر آنکه در جلوی این جریان باشد یا غرق خواهد شد و یا مایوسانه بیننده است. حکایت سد و آب و سیلاب حکایت جوامعی است که سعی می کنند از جامعه جهانی دور باشند. و قطعا روزی با رفع حصر از صفحه روزگار محو می گرند چون توان رقابت را ندارند.
امروز روز آن است که به شاگردن نحوه یادگیری را بیاموزیم نه آنچه دوست داریم یاد بگیرند یاد دهیم. نظام آموزشی باید در نظام تربیت معلم به شدت تجدید نظر کند. و معلمانی را تربیت کند که به روز باشند و هرنوع تغییر احتمالی را با پرورش معلمانی متناسب با آن وضعیت آغاز کند.