هفت روند جدید در فناوری‌های آموزشی آینده (بخش اول)
هفت روند جدید در فناوری‌های آموزشی آینده (بخش اول)

جهان امروزی در حال تغییر است و آموزش نیز باید با آن تغییر کند. بسیاری از مدارس از این واقعیت آگاهی دارند و تلاش می‌کنند فعالیت‌های خود را مطابق با فرصت‌های ارائه‌شده توسط فناوری‌های جدید بازسازی کنند. برخی از مؤسسات آموزشی ایده‌های موفق در قالب استارت آپ ها را از فضای کسب‌وکار گرفته‌اند تا مطابق با آن برخی از فرآیندهای نوآورانه را در محیط آموزشی پیاده کنند. به‌مرور در آینده مدارس و دانشگاه شاهد حذف شدن کاغذ و جایگزینی فناوری‌ها و فناوری‌های مبتنی بر کامپیوتر خواهند بود به عبارتی بهتر در سال‌های آتی مؤسسات آموزشی با داده‌ها کامپیوتری سروکار خواهند داشت در اینجا 7 روندی که در چند سال آینده در حوزه فناوری آموزشی شاهد پدیدار شدن و همه‌گیر شدن آن‌ها خواهیم بود بیان‌شده‌اند؛
مدرسه به‌عنوان یک خدمت
مدرسه به‌عنوان یک خدمت، کار خود را با این تعهد که هر دانش‌آموز به‌مثابه‌یک دانش‌آموز دیجیتال است آغاز می‌کند. زمانی که دولت و سازمان‌های مربوطه موانع تاریخی مربوط به یادگیری دیجیتالی شخصی را کاهش دهند، مدرسه به عنوان یک خدمت خود را مطرح می‌کند. این مفهوم به معنی دسترسی به کلاس‌های باکیفیت و معلم‌های برتر از طریق ارائه‌دهندگان سرویس‌های آموزشی مختلف و متنوع است. آموزش به‌مثابه‌ی خدمت الکترونیک تمام فرضیات پایه‌ای را تغییر می‌دهد و محدود به زمان و مکان خاصی نخواهد بود. این بدان معنا نیست که همه‌ی امکانات آموزشی مجازی می‌شود. در آینده‌ی نزدیک، حداقل 90 درصد خانواده‌ها از مدارس محلی هوشمند بهره‌مند خواهند شد اما این تغییر نیازمند تفکر، مدل‌های کاری، استراتژی بودجه‌ریزی و راه‌های برقراری ارتباطی جدید با دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.
یادگیری با استفاده از موبایل
یادگیری موبایلی سیستمی آموزشی است که با استفاده از فناوری‌های قابل‌حمل (مانند iPad, لب تاب، تبلت و گوشی‌های هوشمند) و شبکه‌های بی‌سیم این شرایط را فراهم می‌کند تا آموزش و یادگیری محدود به دانش‌آموزان سر کلاس و زمان بودن در کلاس‌های درس نباشد. این نوع سیستم آموزشی شرایط منعطفی را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان در هر شرایط و زمانی امکان یادگیری و آموزش را داشته باشند.
بهره‌گیری از بازی در آموزش
بازی‌سازی در آموزش در اصطلاحات گوناگونی نمود پیداکرده است: تفکر بازی، اصول بازی برای یادگیری، طراحی انگیزشی، طراحی تعاملی و .... .
  این اصول از لحاظ مباحث تجاری بازی‌های ویدیویی متفاوت از یادگیری مبتنی بر بازی است. بازی‌سازی در آموزش بر این فرض استوار است که طراحان بازی می‌توانند فضای بازی‌ها را به محیط آموزشی تبدیل کنند تا بتوان با این شیوه یادگیری را تسهیل کرده و تأثیر مثبتی بر علاقه دانش‌آموزان نسبت به مطالعه گذاشت. ازآنجایی‌که فرد بازی‌کننده داوطلبانه ساعت‌ها را صرف بازی کردن می‌کنند محققان در تلاش هستند از این قدرت بازی‌های ویدیویی برای ایجاد انگیزه در جهت مطالعه استفاده نمایند.