کاربردهای تبلت برای مقابله با ترک تحصیل در کنیا
کاربردهای تبلت برای مقابله با ترک تحصیل در کنیا

در زبان “سواهیلی“، در شرق آفریقا، واژه “الیمو” هم به معنای آموزش است و هم نام یک کاربرد نرم افزاری برای دانش آموزان است که برنامه نویسان برای آشنایی یکی از فقیرترین گروه های اجتماعی در کنیا با فناوری آموزشی، اختراع کرده اند. در کنیا تقریبا نیمی از دانش آموزان در سن چهارده سالگی ترک تحصیل می کنند. اما “نیوی موخرجی” حامی این طرح و برنامه نویس، می گوید اجرای این طرح می تواند کودکان را به ادامه تحصیل در مدرسه برانگیزد: “به جای متن های خسته کننده کتاب، ما انواع بازی، آهنگ، پویا نمایی، ویدیو و آزمون های جالب جایگزین کرده ایم که برای بچه ها جالب و سرگرم کننده است.”
جذابیت تبلت برای دانش آموزان 
این طرح در “کاوانگ ویر” یکی از فقیر ترین بخش های نایروبی اجرا شد که به خاطر استعمال مواد مخدر، فحشا و ارتکاب جرایم، سوء شهرت دارد. اغلب دانش آموزان این منطقه خوشبختانه در مدرسه مشغول تحصیلند. “مارسلین” سیزده ساله که آزمایش نهایی دوره ابتدایی را می گذراند، می گوید که کاربردهای نرم افزاری، جالب و قابل فهم تر از متن های درسی اند: “اکنون معلمان به جای انبوهی از کتاب های درسی، با تبلت سرکلاس می آیند و وقتی پرسشی دارید و معلم حضور ندارد، با یک کلیک جواب آنرا پیدا می کنید.”
دلایل ترک تحصیل دانش آموزان کنیایی 
ترک تحصیل دانش آموزان کنیایی دلایل زیادی دارد. نظام آموزشی این کشور به بیش از هشتاد هزار معلم نیازمند است، و دانش آموزان به صورت فشرده در کلاس های کوچکی جای داده می شوند که تنها یک معلم دارد. برنامه “الیمو” تلاش می کند با کاربردهای تعاملی و جالب تمرکز دانش آموزان را تقویت کند.

“فیلسون مادگوا، معلم، بر این باور است که: “تبلت به دانش آموزان جرات و اعتماد بیشتری برای آمدن به مدرسه می دهد و سطح توجه و عمل آنها را بالا می برد. در مجموع آن ها نمرات و امتیازات بیشتری نیز کسب می کنند.”
نیوی موخرجی، حامی طرح می گوید، تبلت نه تنها کارنامه تحصیلی را ارتقا می دهد، بلکه به دانش اموزان برای آموزش محیط زیست و حقوق بشر و عدالت اجتماعی و شهروند بهتر بودن کمک می کند: “ما می خواهیم دانش آموزان را برای مشارکت در اقتصاد قرن بیست و یکم، ونیز برای رای دهندگان و رهبران بهتری برای آینده بودن، آموزش بدهیم و امیدواریم شاهد کاربرد بیشتر این طرح در آفریقا و تمام جهان باشیم.”

موخرجی امیدوار است که این طرح، انقلابی در آموزش در آفریقا ایجاد کند و چون پلی باشد بر شکاف بین این قاره با کشورهای استاندارد جهان.
بدین ترتیب است که فنآوری جایگاه مهمی در آموزش نمی یابد. اما بچه ها چه زمانی باید برنامه نویسی را آغاز کنند؟ در کشور استونی این کار از نوجوانی آغاز می شود. حکومت این کشور اخیرا یک برنامه کد نویسی در مقیاس سراسری را به اجرا درآورد که هدف آن تشویق نسل جدید و تجهیز آن به هوشمندی های لازم برای کاربرد فنآوری است.